کارت شبکه چیست

كارت شبكه چيست؟ انواع کارت شبکه کامپیوتر + وظایف

هر نوع دستگاهی برای راه‌اندازی و عملکرد بهتر به انواع مختلفی از قطعات جانبی نیاز دارد. درگذشته برای ارتباط برقرار کردن میان کامپیوتر‌های شخصی راهی به جز ذخیره‌سازی اطلاعات در فلاپی دیسک‌ها نبود، اما امروزه با توجه به گسترش فناوری و تولید کامپیوتر‌های پیشرفته به راحتی می‌توان چند دستگاه را از طریق یک کارت به یکدیگر متصل کرد.

کارت شبکه نوعی قطعه است که برای اتصال لپ تاپ، کامپیوتر، موبایل و یا دوربین‌های مداربسته به اینترنت به کار برده می‌شود. این کارت دارای انواع مختلفی است که هر کدام ویژگی‌ها و عملکرد خاص خود را دارند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم این کارت و همچنین انواع و وظایف آن آشنا کنیم. اگر نیاز به اطلاعات کاملی در مورد کارت شبکه دارید این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

کارت شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کارت شبکه یا کارت الکترونیکی از جمله تجهیزات سخت‌افزاری مهمی است که برای اتصال اینترنت و پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری به کار می‌رود. این کارت در شیار مادربورد قرار می‌گیرد و به شما این امکان را می‌دهد که از اینترنت استفاده کنید. همه کامپیوتر‌هایی که تحت شبکه قرار دارند، باید از این وسیله استفاده کنند تا به محیط‌های انتقال کابل مسی و فیبر نوری متصل شوند.

به بیان ساده‌تر کارت شبکه امکان ارتباط میان رایانه شما با شبکه‌های دیگری مانند اینترنت، وای‌فای، بیسیم، کابل و… را فراهم می‌سازد. در اغلب رایانه‌ها، این وسیله به عنوان یک جزء اصلی از مادربورد محسوب می‌شود که در آن‌ها وجود دارد. اما به منظور افزایش یا ارتقای یک سیستم می‌توان کارت شبکه را به آن افزود یا تغییر داد.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید کارت شبکه سرور به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

وظیفه کارت شبکه چیست؟

بعد از آنکه معنای کارت شبکه را برای شما شرح دادیم، نوبت به کاربرد این محصول می‌رسد. یک کارت شبکه توانایی این را دارد که چند سیستم مختلف را به یکدیگر متصل کند یا به اصطلاح شبکه کند.

با استفاده از این کارت شما می‌توانید یک دستگاه را به شبکه مرکزی متصل کنید و یا این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به صورت مستقیم دستگاه خود را به یک دستگاه دیگر وصل کنید. پس می‌توان گفت وظایف کارت شبکه شامل مواردی می‌شود که به آن‌ها در ادامه اشاره شده است.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید پاور سرور HP به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

 ویژگی‌ های کارت شبکه

برای اینکه با مفهوم بهتر کارت شبکه چیست آشنا شوید، در این قسمت از مقاله به معرفی چند نمونه از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کارت شبکه خواهیم پرداخت. هنگامی که سیستم شما به کارت شبکه بسیار قوی مجهز باشد، سرعت متصل شدن به اینترنت نیز بیشتر تقویت می‌شود.

دیتا‌های گسترده و متنوعی برای استفاده کاربران اشتراک‌گذاری خواهند کرد و ارتباطات شما از اطمینان کافی بهره‌مند خواهد بود. نکته دیگری که باید ذکر کرد این است که دستگاه‌های جانبی مختلفی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به این کارت متصل نمود. علاوه بر نکاتی که ذکر شد از جمله ویژگی‌های این کارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سازگاری کارت شبکه با انواع معماری به کار رفته در شبکه سرعت بسیار مناسب بود و این کارت با انواع مختلف اسلات‌های خالی مادربورد سازگاری دارد.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید سرور HPE به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

انواع کارت شبکه کامپیوتر

انواع کارت شبکه کامپیوتر

کارت شبکه با توجه به ویژگی‌های آن که در قسمت‌های قبلی مبحث کارت شبکه چیست به آن‌ها اشاره کردیم از انواع مختلفی برخوردار است.

  • از نظر نوع اتصال، کارت شبکه به دو نوع تقسیم می‌شود:

کارت شبکه کابلی و کارت شبکه وایرلس یا بیسیم

  • انواع کارت شبکه کامپیوتر از لحاظ کاربرد به دو نوع تقسیم می‌شود:

کارت شبکه سرور و کارت شبکه کامپیوتر

  • انواع مختلف کارت شبکه از لحاظ نوع اسلات به یک نوع تقسیم می‌شود:

ISAPCI-XPCIePCIUSB

  • انواع کارت شبکه کامپیوتر از لحاظ نوع پورت به چند نوع تقسیم می‌شود:

پورت AUI همراه با کابل کواکسیال کلفت پورت BNC همراه با کابل کواکسیال نازک پورت RJ45 با کابل زوج سیم به هم تابیده پورت نوری

  • انواع مختلف کارت شبکه از لحاظ سرعت به چند نوع تقسیم می‌شود:

سرعت‌های ۱۰، ۲۵، ۴۰، ۱۰۰ برای شبکه‌های سازمانی سرعت 10MBS، 100MBS، 10/100 MBS برای LAN‌های مصرف کوچک و خانگی

  • انواع مختلف کارت شبکه از لحاظ سیستم عامل به یک نوع تقسیم می‌شود:

ویندوز لینوکس

 

پیشنهاد می کنیم جهت استعلام قیمت سوئیچ HP به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

وظایف کارت شبکه کامپیوتر

نکات قبل از خرید کارت شبکه بیسیم

هنگامی که می‌خواهید یک کارت شبکه خریداری کنید، باید این نکته را مد نظر قرار دهید که این کارت با تمام اجزایی که در شبکه موجود هستند، از لحاظ ساختار و مشخصات با یکدیگر سازگار باشند. اگر تصمیم به خرید یک کارت شبکه بیسیم را گرفته‌اید، لازم است قبل از خرید و ثبت سفارش نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین نوع آن را با توجه به نیازتان خریداری کنید از جمله؛

  • توجه به آنتن مناسب: دانگل‌هایی که از آنتن بزرگ‌تری برخوردار هستند، معمولاً کارایی بهتری دارند. البته این موضوع کفایت نمی‌کند؛ زیرا ممکن است این آنتن‌ها بتوانند سیگنال بهتری را از فواصل دور دریافت کنند، اما در ارسال کردن آن ضعیف باشند.
  • توجه نمودن به استاندارد وای فای: تمامی وای فا‌ها دارای استاندارد ۸۰۲. ۱۱ هستند. البته این عدد همیشه با یک حرف همراه است و نشان‌دهنده این است که کدام استاندارد برای چه وای فایی بهتر است. انتخاب کارت شبکه‌ای که فرکانس بیسیم آن مناسب است، یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنیم فرکانس بیسیم است.

باند ۲/۴ گیگاهرتز تا سال ۲۰۱۳ تنها فرکانسی بود که استفاده می‌شد. اما امروزه اکثر دستگاه‌های مدرن تا ۵ گیگاهرتز را نیز می‌توانند پشتیبانی کنند.

  • توجه نمودن به سرعت انتقال داده‌ها: در هنگام خرید این نوع قطعات توجه کنید که هر نوع مانعی ممکن است موجب قطع وای‌فای شود پس قبل از خرید نیاز و برد خود را مشخص کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله انواع سوییچ سیسکو را نیز حتما مطالعه نمایید.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به سؤال کارت شبکه چیست؟ پاسخ دهیم و شما را با ویژگی‌ها و وظایف و همچنین انواع کارت شبکه کامپیوتر آشنا کنیم. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که قبل از خرید این تجهیز نیاز‌های خود را در نظر بگیرید و با توجه به بودجه‌ای که دارید بهترین نوع آن را انتخاب کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌های خرید این قطعات مراجعه به مراکز اینترنتی معتبر است. فاوا‌افزار از جمله مراکز اینترنتی معتبر به شمار می‌آید که در این راستا فعالیت کرده و خدمات ویژه‌ای را به کاربران ارائه می‌دهد. شما می‌توانید در بستر این سایت با خیالی آسوده سفارش‌ها خود را ثبت کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله سرور voip چیست را نیز حتما مطالعه نمایید.

سوالات متداول

کارت شبکه چیست؟

کارت شبکه یا کارت الکترونیکی از جمله تجهیزات سخت‌افزاری مهمی است که برای اتصال اینترنت و پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری به کار می‌رود. این کارت در شیار مادربورد قرار می‌گیرد و به شما این امکان را می‌دهد که از اینترنت استفاده کنید.

وظیفه کارت شبکه چیست؟

بعد از آنکه معنای کارت شبکه را برای شما شرح دادیم، نوبت به کاربرد این محصول می‌رسد. یک کارت شبکه توانایی این را دارد که چند سیستم مختلف را به یکدیگر متصل کند یا به اصطلاح شبکه کند. با استفاده از این کارت شما می‌توانید یک دستگاه را به شبکه مرکزی متصل کنید و یا این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به صورت مستقیم دستگاه خود را به یک دستگاه دیگر وصل کنید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند